10. února 2018

O ranním vstávání

Den každého z nás začíná úplně stejně - probuzením. Pak už se to, jak začíná naše ráno, začne značně lišit. Někdo vstává hekticky, někdo velmi systematicky, s přesně naučeným sledem událostí. Třeba některé maminky jsou mistryně na systematické vstávání! Víte, že to jak začnete den po probuzení, ho celý až do jeho konce, velmi ovlivní? Toto zjištění mi přinesla jak kniha Hala Elroda - Zázračné ráno, tak i mé vlastní sebepozorování. Prostě když ráno vstanu a už od první minuty nestíhám, většinou se to se mnou táhne celý zbytek dne a jsem rozevlátá jako vlasy v létě. Když ale vstanu v klidu, tak ta příjemná klidná atmosféra ve mě zůstává celý den. Né každý den celý den, ale většinu dnů :)

To jak začneme den je ve většině případu jen na nás. I když mi teď možná někteří budete oponovat, že musíte to či ono, i to co musíte jste si zvolili a nastavili sami. Vaříte ráno snídani manželovi a dětem? Děláte svačiny? Každá činnosti, kterou děláte je Vaše volba, Vaše rozhodnutí. Ve své knize Hal píše, že prvních pár minut po probuzení je nejdůležitějších, protože to jsou ony, které utváří den. Zní to hezky, ne? Proč tedy nevstát dřív a neudělat si pár chvil jen sami pro sebe. Jasně! Ale realita převedení do praxe nebývá vždy snadná. Hodně si s námi hraje naše ego a říká nám, že proč bychom to dělali, nepotřebujeme to, nezvládneme to, nechce se nám. Hal ale pokračuje a říká, že aby se člověk cítil celkově dobře a spokojeně každý jediný den, stačí mu k tomu 6 základních nástrojů, které když každé ráno zařadíte po probuzení, budou mít za následek velké změny ve Vašem životě a i v tom jak se sami vnitřně cítíte. Jsou jimi - meditace, vizualizace, psaní deníku, četba, afirmace a cvičení. Zní to povědomě? I jóga přeci využívá tyto základní nástroje! Takže to taková novinka nejspíš nebude;) A to se mi právě líbí. Hezky mi to do sebe zapadlo.

A teď přichází ta krutější část - na každou z oněch 6 věcí Vám stačí jen 10 min, dohromady tedy hodina Vašeho času ráno po probuzení. A na tomto většina lidí začne ztroskotávat, protože vyčlenit si hodinu po probuzení jen sami na sebe bývá nadlidský výkon. Chápu to, sama jsem se při první představě vstávání v 5:00 ráno ošívala. Věřím ale i v učení Dana Millmana - moudrost není vědění, ale konání je moudrost, a tak jsem to začala zkoušet. 
První rána byla šíleně krutá, protože mozek za tmy odmítal vstávat z teplé postele, natož se pak na něco soustředit. Po pár dnech jsem si vytvořila jakousi pohybovou řadu - sled úkonů, které jsem si zapamatovala a dělala je bezděčně, což mi fungování hned po probuzení značně zjednodušilo. Jde hlavně o činnosti jako je hygiena, snídaně, oblékání. Díky tomu jsem čas, který věnuji nutné údržbě sebe sama po ránu značně zefektivnila, protože teď nepřemýšlím, kdy si půjdu umýt zuby, namažu krémem obličej apod. Udělala jsem si z toho ucelený rámec - rutinu, která funguje bezvadně. Pak si jdu uvařit kávu nebo zelený čaj, uvařím snídani (zalít kaši horkou vodou a nachystat si ovoce, Vám vážně nezabere více než cca 5 min času) a usedám do svého koutku k meditaci. Každé ráno 10 min klidu a plynutí si na vlně dechu. Pak přichází na řadu mé milované karty, deník, četba knihy a na závěr krátké jógové protažení (které mi, přiznám se, poslední dobou, moc často nevychází). No a pak fičím do práce:) Trochu jsem si Halovo Zázračné ráno přizpůsobila sama sobě a tomu, co mi vyhovuje. Přidala jsem si karty, psaní do diáře a čas od času psaní nápadů na blog. 

Jelikož jsem před pár měsíci práci změnila a má současná práce se, co do hektičnosti, s mou starou prací nedá srovnat, ranní klid je pro mě už teď každodenní nutností. Možná si poklepete na čelo a řeknete si, že jsem bláznivá, nebo že Vy byste to nedali nebo nezvládali. Věřte mi, já jsem asi ta nejlenivější osoba na světě:) Miluju ranní dlouhé vyspávání o víkendech a miluju spánek jako takový. Proto pro mě takové ráno bylo o to větší výzva! Stojí mi to ale za to! Každý večer už se na ráno těším a tím se mi vstává daleko lépe, než kdybych měla hned ráno vyskočit a jít do práce. Před prací mě totiž ještě čeká má osobní hodinka, jen pro mne, s věcmi a činnostmi, které mám ráda dělají dobře mé duši i tělu. A to mi stojí za ranní přemožení se a vylezení z vyhřátých peřin ;) 

Nakonec mrkněte na pár fotek z mých ranních chvilek, které by Vás mohli namotivovat, taky to vyzkoušet;) 

Vaše P. 






Každodenní ranní společník :)

Žádné komentáře:

Okomentovat