24. října 2016

Kam se vydat v podzimním čase

Dnes mám pro Vás opět trochu jiný článek, tentokrát s tipy na víkendové výlety a aktivity. Protože se letos podzim docela vyvedl, měli jsme a stále máme krásné počasí (i přes déšť;), stíháme občas  s mužem někam vyjet a objevit další hezký kout naší malé a rozmanité domoviny.

Jak už jsem naznačila, letošní podzim se podle mého, úžasně vyvedl. Stromy jsou překrásně zbarvené podzimními odstíny, čas od času se vyskytnou přízemní mlhy, které dotvářejí tajemnou atmosféru a pro některé romantičtější osoby (mě;) mají lehce mystický nádech tajemna. Pro mě je zkrátka podzimní doba kouzelná, čas obnovy, změny, nového nakopnutí, vizí. Nevím proč, ale skoro každý rok si začnu v tuto dobu více vážit hezkých dní strávených společně (vím, že už jich do zimy moc nezbývá) a užívám si je plnými doušky. 

Možná i z toho důvodu, jsem pár posledních víkendů strávila v přírodě - většinu v našich Beskydech, ale také v Rychlebských horách kousek od Polska. Mám pro Vás pár tipů, na místa, která byste rozhodně měli vidět a kam se vydat na podzimní víkendové výletování: 
  • Dolní Morava - malý zapadlý kout na severu Moravy, kousek od Hanušovic, kde lišky dávají dobrou noc. Je tam úžasná příroda, lesy a velké údolí, které se každý rok více a více turisticky rozvíjí. Vznikají tam lyžařské sjezdovky a střediska podobná rakouským, a také hotelové komplexy, kam si můžete zajet dopřát wellnes procedůry, masáže nebo třeba dobré jídlo. Najdete tam i malé penzionky v soukromí, pokud Vás velké hotely nelákají. Severní Morava je chudý kraj a je to i při dojezdu do Dolní Moravy vidět. Přesto v údolí stojí celá řada luxusních hotelů a na kopci nad nimi vyrostla udivující turistická atrakce - tzv. Stezka v oblacích. Zašmodrchaná pěší vycházková trasa, nebo tak něco, která je křížencem mezi naučnou stezkou, eifelovkou a klasickou rozhlednou. Díky tomu, že se nachází na samém vrcholku sjezdovky, naskytne se Vám z ní ojedinělý pohled, jak na koruny stromů pod Vámi, tak na široké okolí. A že je to výhled parádní! Navíc je celá stavba neskutečně fotogenická a mě osobně se hodně líbí. Chvílemi cítíte jak pod Vámi některé visuté částí mírně pérují a „plavou" ve vzduchu. Vážně mi, i jistou dávkou kontroverze (přeci jen je to na místě, které jde vidět široko daleko), hodně připomíná Eifellovu věž v Paříži. Místními je nepříliš oblíbená, turisty oceňovaná a hojně navštěvovaná. V letošním roce dokonce tato stavba získala ocenění Stavba roku 2016. Za nás tedy vřele doporučujeme tuto novou „atrakci" navštívit, spojit ji s celodenní nebo pro zdatnější i půldenní procházkou. Nejlépe se vyplatí zajet si na Dolní Moravu na celý víkend. Blízko je např. Kralický Sněžník, kam se můžete vydat za turistikou (bacha, na vrcholu není žádná chata, za to je všude kolem klid a příroda;), navštívit můžete polské lázeňské město Ladek Zdroj, kde ochutnejte místní poslkou specialu - Pierogi (mňam!) nebo si v Dolní Moravě zajezděte na nově postavené bobové dráze. Možností je pod Sněžníkem spousta;)

  • Valašsko - můj nejmilejší kousek Beskyd, konkrétně část, kam se vracím každý rok několikrát - Valašská Senice, Horní Lideč směrem na hranice se Slovenskem, o které jsem už několikrát na blogu psala a dnes Vám ji chci ještě blíže představit. Minulý víkend jsem tam strávila kouzelné 3 dny v kolektivu skvělých a příjemných žen. Byl to neuvěřitelně nabíjející víkend a já jsem si za 3 dny odpočinula tak, jako za hodně dlouhou dobu ne. A to jsem vlastně pracovala!;) „Propracovala", prokecala a projógovala jsem celý víkend a domů jsem se vracela celá spokojená a šťastná. Jezdím už několik let na Horský Hotel Antarik (mnozí už ho možná znáte), kterému se někdy říká místo mezi nebem a zemí. Ta přezdívka je nasnadě, protože se tam místy člověk cítí jako by byl někde mimo planetu Zemi. Já s oblibou říkám, že je to místa Bohem políbené, s obrovským energetickým nábojem a potenciálem. Antarik je vlastně rekonstruovaná horská chata, která patří vlídným a ochotným lidem a najdete ji úplně mimo civilizaci v kopcích na vesničkou Valašská Senice a Francova Lhota. Cesta k ní je hopsavá, kodrcavá a v zimě téměř nesjízdná. Přesto těch pár minut hopsání na sedačce v autě za to stojí. Z chaty je kousek k slovenským hranicím a hned pár metrů od ní najdete rozcestí turistických značek, takže je to perfektní výchozí bod pro objevování nových míst. Jedna z cest Vás třeba zavede na horolezecky vyhlášené Půlčínské skály, které stojí za vidění, i když nejste horolezec:) Další se dostanete k dřevěné kapli nad Francovou Lhotou a dál pak ještě k několikaset leté Kobzově Lípě. Kolem chaty jsou všude lány pastvin a lesů, takže jste doslova přírodou obklopeni. Ve výsledku se Vám z chaty stejně téměř chtít nebude, díky výbornému vegetariánskému jídlu, místním domácím zákuskům, výborné kávě, obsáhlou místní knihovničkou a hořícímu krbu s pohodlnými křesly, který Vás bude lákat k posezení. 
Večerní Trátak - koncentrace na plamen svíce, s ženami na Antariku
  • Ostravice a Staré Hamry - v pohoří Beskyd patří k nejznámějším turistickým místům pro víkendové výlety. Pohodlně se odtud dostanete na nejvyšší horu Beskydy - Lysou horu a její okolní menší kámošky. Já pravidelně a ráda chodím trasu z Visalají - Bílý kříž - Švarná Hanka - Gruň - Těšiňoky a zpět. Máte po ní nádherné výhledy právě na Lysou a také do údolí Bílé a na Slovensko. Když se Vám podaří a máte dobré počasí, uvidíte možná v dálce vrcholky Tater.
Lysá hora - dnes už se sněhovou čepicí
A co Vy? Užíváte si podzim nebo je to Vaše neoblíbené roční období? Já se snažím na každé části roku najít něco hezkého a podzim toho nabízí spoustu! Dívejte se kolem sebe, prožívejte přítomný okamžik, vdechujte život v přírodě, dělejte nové věci...podzim je pro to přece přímo stvořený! 

Vaše P. 


Žádné komentáře:

Okomentovat