11. února 2016

Rádža jóga - cesta k sobě samé

Jóga pro mě znamená cestu sama k sobě, objevování, znovu nalezení vlastního já, toho, kdo ve své pravé podstatě jsem. Nalézání autentičnosti a vlastní pravdivosti. S tím také přijetí toho, jaká jsem i se všemi chybami, které mám a (podle některých) jich není málo:) Vím, že nejsem „standardní" jogínka, mnohdy nezapadám do škatulek jogínským standardům a zároveň se v mnohém nehodím do krámu „normálním" lidem. Mám ráda spiritualitu jógové cesty, ale mám ráda i její lidskost. 

Líbí se mi nebýt spoutána konvencemi, mýty, přesvědčeními, domněnkami či předsudky. Líbí se mi vybočovat z „normálnost", i přesto, že to něco stojí. Mám ráda dobré a kvalitní jídlo, nejsem zcela vegetarián, občas si dám kuře nebo rybu. Miluji dobré víno a také (jako správná česká holka) pivo, ráda chodím do společnosti a mezi lidi. Piji kávu, miluju ječmen a chlorellu, s chutí si objednávám k obědu veganské dobroty z Ojero restaurace na Stodolní ulici v Ostravě. S nadšením pojedu na dovolenou do nealkoholického vegetariánského hotelu uprostřed hor stejně tak, jako strávím 2 týdny na pláži, kde si každý den objednám porci hranolek a k tomu čas od času mohito. Chci tím vším říci, že toto všechno jsem já. Nejsem černá ani bílá, jsem reálná, jsem člověk z masa a kostí. I když jsem někdy smutná, ráda se směju a dívám se na svět pozitivně. Občas mě vytočí někdo nebo něco a tak kolem sebe srším hromy a blesky, zároveň jsem vděčná za zklidnění mysli v meditacích. Říkám tomu „balanc". Umění vybalancovávat a přijímat život, takový jaký je. Přijímat sebe, takovou jaká teď momentálně jsem.  Jsem pro svou lidskost špatná „jogínka"? Možná, že ano. Možná že prostě jen nejsem jogínka, ale holka, co má ráda jógu a snaží se žít o něco lépe než předtím. Vybrala jsem si svou vlastní cestu, která možná nevede skrze pěšinku meditace a koncentrace, ale naopak může být schůdná díky jiným aspektům, které z jógy do mého života prosakují. Podle Patandžaliho jógasúter vede cesta k Samadhi stezkou 8 základních pilířů, tzv. Rádža jógy (nebo také Ashtanga jógy). Těmi pilíři jsou:  

Jáma - obsahuje 5 doporučení, jak žít v souladu sami se sebou. Jsou to Ahimsa - neubližování, Satja - pravdivost, Astéja - nekradení, Brahmačárja - zdrženlivost a Aparigraha - nehromadění, nelpění.
Nijáma - Skrze doporučení nijámy se člověk učí žít v souladu se svým okolím. Obsahuje 5 doporučení - Sauča - čistota těla a mysli, Santosha - spokojenost, vnitřní radost, Tapas - morální disciplína (což mi moc nejde:), Svadhjaja - studium, vzdělávání se, Išvara pranidhána - zbožnost, vnímání boha kolem sebe i v nás. 
Asána - cvičením asána napomáhá k lepšímu fungování svého hrubohmotného těla.
Pranajáma - pomáhá našemu pránickému tělu, telu energie.
Pratjahára - ztišení a vtažení smyslů slouží k přípravě pro další dva nadcházející stupně. 
Dharána - koncentrace, zklidnění.
Dhjána- meditace, stav který vede k zastavení Vrtti nirodha - pohybů mysli. Jóga jako spojení vede k zastavení změn (pohybů) naší mysli.
Samádhi - blaženost, osvícení, nejvyšší podstata. 

Setkala jsem se už s mnoha jogíny a každý jde po jógové cestě jinak. Někdo je vegetariánem, někdo veganem, někdo chce žít pouze ze sluneční energie, neboť ta je podle jógových textů naší prvotní stravou. Někdo nadšeně medituje, někdo radši praktikuje asány, jiní striktně dodržují morální doporučení Jámy a Nijámy. Všichni ale „dělají jógu". Jóga není jen to přijít na hodinu a zacvičit si pár pozic, zrelaxovat na konci v mrtvole, po skončení fičet domů a celý týden už nic podobného nedělat. Jóga je životní styl, filozofie, přítomný okamžik, který je s námi neustále.

Mám takový názor, že z toho nepřeberného množství stylů a věcí z jógy, které pro sebe můžeme udělat, by si měl každý sám vybrat co mu nejvíce vyhovuje, co ho baví a dělá mu dobře na mysli i na těle. Jak říká náš učitel na kurzu učitelů jógy: „Všeho s mírou" anebo Ketut v knize Jíst, meditovat, milovat: „Ani moc boha, ani moc sebe". Přiměřenost, v józe i v životě. Balanc. Beru jógu stejně lehce jako celý život, ale nezlehčujme její význam. Chci ji praktikovat s nadhledem a porozuměním pro ostatní, kteří sice nejdou stejnou cestou, ale je to TA jejich cesta. Nechci být kritická a sama na sebe přísná, snažím se chválit se za drobné úspěchy a to je nejdůležitější a nejtěžší - nelhat sama sobě a svému okolí. Je spousta lidí, kteří si dokáží kolem sebe utvořit bublinu lži nebo spíše domněnek, v té pak žijí tak dlouho, až nakonec uvěří, že je to vlastně pravda. ¨Cítím, že jóga mi v tom velmi pomáhá a věřím, že jsem díky ní „lepším" člověkem :) 
Vaše P.

Žádné komentáře:

Okomentovat