6. ledna 2016

Literární okénko o tom, co jsem přečetla v loňském roce a co se chystám přečíst

Tohle téma jsem měla v hlavě už velice dlouho, neboť by mne samotnou velice zajímalo, co čtou další lidé, zabývající se jógou a jakou literaturu by mi doporučili. Myslela jsem si dříve, že jakožto „jogínka", bych měla číst hromady literatury zaměřené na osobní rozvoj, jógu, jógovou filozofii, popřípadě buddhismus a podobně. Nashromáždila jsem tedy k sobě domů v průběhu cca 2 let obrovské množství knížek, které se těchto témat týkají a snažila si je přečíst. Výsledkem toho bylo (a je), že mám rozečtených asi 20 knižních titulů, z toho u ani jednoho se neblížím ke zdárnému konci. Zjistila jsem, že celá řada z nich je pro mne prostě nečitelná, složitá a nezáživná. Moje představa o dobré knize se od jejich obsahu diametrálně liší a to si myslím, že mám trpělivost s knihami. Nechávám knihu, aby mě oslovila a dostala se mi pod kůži pomalu. Dokážu se prokousat 100 stránkami zdlouhavého úvodu a popisu děje, ale pokud na straně 185 zjistím, že nevím hlavu ani patu toho, co čtu, tak knihu odkládám.

Rozhodla jsem se tedy, vzít to z jiného konce. Přestala jsem shromažďovat knihy jen proto, abych jimi byla obklopená a měla k informacím snadnější přístup. Pokusila jsme se zaměřit na knihy, které jsem četla v minulosti, před tím, než mne začala zajímat jóga. Taky jsem při rozhodování v knihkupectví dávala více na svůj pocit a intuici. Kupodivu, ke mne díky tomu přišla celá řada výborných knih, jak odborných zabývajících se rozvojem osobnosti, tak také beletrie, kterou jsem velice dlouhou dobu odsouvala na druhou kolej. 
Momentálně jsem v úžasu z knihy Marka Stephense - Vyučujeme jógu. Je to kniha, která je nesmírně obsáhlá a tlustá, přesto, je čitelná a psaná pochopitelným jazykem, kterému rozumím a je mi blízký. Je to pro mne (ještě se skripty do školy) jógová bible. Vřele ji doporučuji všem, kteří již nějakou dobu jógu praktikují a chtějí se hlouběji ponořit do jejich základů, filozofie a jednotlivých pozic. Řekla bych, že kniha obsahuje cenné rady pro budoucí lektory a učitele jógy, což je pro mne díky svému studiu velice přínosné.

Druhá kniha, kterou čtu a hodlám ji dočíst až do konce je Divočina. Nejenže jsem viděla film, ale i samotné téma knihy mě velice zajímá, protože plánuji v budoucnu uskutečnit podobnou cestu. Příběh Cheryl Strayedové vypráví ona sama po událostech v jejím životě, které ji poslali až na samé dno. Ve svých 26 letech přišla o matku, rozpadla se ji rodina, díky nevěrám zapříčinila rozpad svého manželství a celý její život ztratil smysl. Aby přišla na jiné myšlenky a snad i našla opět pevnou půdu pod noha, vydá se sama jen s batohem na zádech na pouť po pacifické hřebenovce - Pacific Crest trail, která vede napříč USA od mexických hranic až nahoru na sever po hranice s Kanadou. Kniha je výborně napsaná, takže hltáte každou stránku, na které Cheryl popisuje svůj příběh, to jak se její pocity proměňují, jak roste její sebevědomí, i jak bojuje sama se sebou. Vřele doporučuji, je to nesmírně inspirativní čtení. 

Mimo to jsem ještě v minulém roce stihla přečíst spoustu dalších knih, které přikládám  níže. Možná, že někoho inspiruji, k jejich přečtení :) 

Vztahy - pokud chcete porozumět svému protějšku, i sami sobě :)  
Pět jazyků lásky - Gary Chapmen
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše - John Gray
Cesta pravého muže - David Daida
Intimní splynutí - David Daida

Jóga, sport, běh
Rozpravy o józe - Jiří Mazánek
Jóga a sport - Selvarajan Yesudian; Elisabeth Haichová
Učíme se jógu - André von Lysebeth 
Malá červená kniha o běhání - Scott Douglas
Příručka dámy v běhu - Ruth Fieldová
Když běhá žena - Alexandra Heminsleyová

Osobní rozvoj a mystika
Čtyři dohody - Don Moguel Ruiz
Laska, Vztahy, přátelství - Don Miguel Ruiz
Kdo bude plakat, až tady nebudeš? - Robin S. Sharma
Andělé v mých vlasech - Lorna Byrne 

Ostatní - oddechovky 
Labyrint 1-3.část - James Dashner
Hunger Games 1-3.část - Suzzane Collins
Jana Eyrová - Charlotte Brönteová

Já osobně knihy miluji. Miluji vůni tištěného papíru a to jak stránky šustí, když se pomalu prokousáváte jejich obsahem a přetáčíte je nejdříve pomalu v očekávání toho, co přijde, poté rychleji a rychleji nedočkaví zvědavostí, jak děj skončí. Zbožňuji, když se můžu po povinnostech všedního dne zachumlat pod teplou deku s šálkem čaje nebo dobré kávy a začíst se do některého z příběhů. Jsou to nejlepší okamžiky mého dne:)
Každá z knih, kterou jsem zde napsala je jedinečná a jejich přečtení bylo pro mne pokaždé přínosné, poučné, zábavné a motivující. Proto Vám je všechny doporučuji a přeji Vám ať při jejich čtení strávíte stejně příjemné chvíle, tak jako jsem prožila já:) 

Vaše P. 

2 komentáře:

  1. Narazila jsem na na váš blog dnes a už ho mám celý přelouskaný. Píšete nesmírně poutavě a motivujícně:) S jógou jsem v začátcích a ráda bych si přečetla nějakou knížku o ní, tak vyberu nejspíš z vašich tipů. Momentálně mám však rozečtenou knihu Hejno bez ptáku od Filipa Douška. Doporučuji!! Je to úplně nový směr uvažování, nový rozměr/pohled na život. A mohu také doporučit Paulo Coelha, myslím že pokud se vám líbil D.M.Ruiz bude se vám líbit i Coelho:)

    http://etherealfly.blogspot.dk/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za krásný feedback! Moc si toho vážím a děkuji za hezká slova. Paula Coleha mám taky velice ráda, to jste kápla na správnou notu;) přečetla jsem od něho asi 5 knih a všechny byly perfektní! Taktéž ho mohu vřele doporučit!:) Děkuji za tip na knížku, zní to moc zajímavě, zařadím ji do seznamu budoucí četby:) <3

      Vymazat