29. října 2014

Jak uspět v plnění svých cílů

Blíží se konec roku a s ním i každoroční novoroční předsevzetí/nepředsevzetí. Jak se tak dívám na svůj seznam, který jsem zde po novém roce nahrála, musím smutně konstatovat, že studie týkající se úspěšného plnění novoročních předsevzetí, mají pravdu. Uvádí se, že většina lidí z novoročních předsevzetí splní asi zhruba 10%. Říkáte si, že je to hodně málo?


Vybavuji si scénu z Deníku Bridget Jonesové, kdy Bridget začíná psát nový deník a píše si seznam mužů, se kterými se určitě v následujícím roce nezaplete. Jak to dopadne, asi většina ví nebo tuší :) U mě je dodržování předsevzetí hodně podobné.

Z celého svého seznamu jsem splnila méně jak 10%, což je, uznejme, bída :/ Nechci být na sebe příliš tvrdá, ale taky chci mít pevnou vůli, dělat rozhodnutí, která chci dodržovat, mít motivaci a vytrvat. Jenže...mít motivaci a vytrvat je velmi těžké :/ V knize Kdo bude plakat až tady nebudete? píše Robin S. Sharma, že zaručenou cestou jak v něčem vytrvat nebo něčeho dosáhnout, je vytvořit si z dané věci zvyk. Nikdo se přece nemusí nutit do čištění zubů? Jenže jak si vytvořit ZVYK?

Možná z Vás mnozí znají pravidlo 21 dnů, které říká, že věc, kterou si chcete osvojit, je třeba opakovat celých 21 dnů bez přestávky. To aby si mozek nově naučený návyk zapamatoval a dostatečně zafixoval. Po takové době už se do dané věci nebudete nutit, ale naopak stane se pro Vás přirozenou částí dne. Zní to jednoduše! Tak hurá do toho!...ale ejhle, 21 dní pryč a já neudělala téměř nic z toho, o co jsem usilovala! U mne jaksi 21 dní v kuse nefunguje :/ Ne všechno ale funguje na každého;)

Dnes jsem s velkým AHA a překvapením přišla na to, proč jsem takový děsný lajdák a nedokážu vydržet celých 21 dní! Je to protože mám slabou vůli :D Ano, objevila jsem Ameriku!
Ne vážně, uvědomit si, že prostě nemám dostatečnou vůli na to, abych vydržela onu stanovenou dobu, je velmi podstatné! Stephen Guise píše ve své knize Mini Habits, že pokud si stanovíme větší cíle, než naše vůle dokáže zvládnout, automaticky se proti nim bráníme a tím sami sebe podvědomě sabotujeme. Zkrátka a jen proto, že jsme si ze začátku ukousli moc velké sousto. Navrhuje zaměřit se ze začátku na úplně malé, až nicotné cíle. Na cíle tak malé, až Vám přijdou absurdní.
Dám příklad: chci cvičit pravidelně každý den 30 minut. Podvědomě, ale tuším že to bude namáhavé a tak se mi do cvičení nikdy nechce. Co když si ale řeknu, že každý den budu cvičit jen 5 minut? Nebo každý den udělám 5 dřepů? To už tak namáhavá představa není, že? ;)

Funguje to v podstatě takto: představte si Váš cíl, čeho chcete dosáhnout nebo co chcete ve svém životě změnit. Musí to být jasně stanovený cíl jako třeba myslet pozitivněji, přečíst jednu knihu za týden, 30 minut denně cvičit atd. Pak tento cíl přetvořte do absurdně malinkého, např. během dne přemýšlet alespoň o jedné věci pozitivně, přečíst 1 stránku knihy za den, udělat denně 5 dřepů. Zní to fantasticky jednoduše a věřím, že to bude i fungovat. Prostě psychologicky obelstíte svůj mozek:)

Malé cíle jsou pro slabou vůli uvěřitelnější, přijatelnější a méně náročnější. To že se rozhodnete pro udělání 5 dřepů Vás bude stát méně vynaložené vůle než rozhodnutí, že jich uděláte 50;) MÉNĚ VYNALOŽENÉHO ÚSILÍ A VŮLE, ROVNÁ SE VĚTŠÍ PROCENTO ÚSPĚCHU! Zkusím to tedy jinak než jsem se snažila doteď a uvidím, co se stane:) Zkuste to taky a pak se o své zážitky a úspěchy můžeme podělit na Facebooku;)

Krásný den a pevnou vůli všem <3

Petra

Žádné komentáře:

Okomentovat