1. srpna 2014

Jak jsem trpěla/netrpěla na lekci Yin jógy

Dlouhou dobu jsem tady nepsala, protože v mém životě se dost často střídají období plná energie a období, kdy všeho mám až nad hlavu a tak nějak před světem utíkám. Utíkací období skončilo s prvními letními teplými večery a tak jsem už od června v jednom kuse a nic nestíhám. 


To je hlavní důvod proč sem si až teď, téměř v polovině léta, našla čas na napsání nějakého článku na blog. A protože stejně jako jsem flákala všechno ostatní, tak jsem flákala i jógu. Abych z toho točení se dokolečka nějak vyběhla, vyběhla jsem na víkend sama se sebou - do přírody. Příroda je mocná čarodějka a vždy mi naznačí cestu, jak se navrátit k sobě samé. O víkendu jsem tedy vyrazila sama na jógový pobyt s Mončou Winklerovou. V pátek jsem se, unavená po předchozím víkendu a pracovním týdnu, dotáhla autem nahoru na hotel Antarik. Už jen to, že jsem byla v tom úžasném prostředí lesů a pastvin všude okolo, mi zvedlo náladu. Pobyt mě opět nabil novou energií a elánem do záměru začít opětovně se sebou něco dělat, a taky mě samozřejmě obohatil o nové zkušenosti. K asi nejintenzivnějšímu zážitku patřila hodina večerní Yin jógy. Protože to pro mne byl opravdu silný a emotivní zážitek, ráda bych Vás seznámila s touto poměrně „novou“ formou pomalé jógy – YIN JÓGY.

Yin jóga je pomalá, relaxační forma fyzického cvičení, při kterém jsou jednotlivé asány prováděny primárně na zemi a zaměřují se na spodní polovinu těla. S vrchní částí těla se pracuje jen málo. Výdrže v pozicích jsou dlouhé, měli by trvat cca 5 minut, tak aby umožnili co nejlepší protažení vazů, kloubů - pojivových tkání. Nejde tedy o protahování svalů, ale právě o druhotné protažení všeho hluboko uloženého. A nejde mnohdy jen o fyzické části, ale taky např. o psychické bloky nebo emoce.

Motýl - pozice, ve které jsem se cítila nejlépe
Moje zkušenost se cvičením této jógy byla a je dost intenzivní. Pro mne byl zážitek natolik silný, že si pocity, provázející jednotlivé pozice, pamatuji ještě týden poté. V mnoha pozicích mi bylo nepříjemně, cítila jsem se zoufale, jak jsem si hledala po pár minutách polohu, ve které bych se alespoň trochu uvolnila. V pár asanách jsem dokonce měla hodně blízko k zoufalství. Na druhou stranu tu byli pozice, které mi vyloženě dělali radost, ve kterých mi bylo příjemně a cítila jsem krásné protažení a odpočinutí. Po skončení hodiny jsem byla mnohem více unavená než po klasické hodině Vinyása jógy, což mi přišlo jako velký paradox, protože jsme se vlastně moc nehýbali. 
I přes všechno utrpení a vyplavené emoce se mi hodina hodně líbila a ráda si jin jógu zopakuji pravidelněji. Skutečně cítím, že pomalé cvičení daleko více prospívá právě protažení hlubokých částí těla, které při běžném „rychlém" cvičení nestihnu prohřát a protáhnout. Navíc, jak říká Monika (omlouvám se pokud budu tlumočit nepřesně:) Člověk je při yin józe více sám se sebou. To je mnohdy daleko těžší, než při dynamickém cvičení. Tady skutečně JSTE v okamžiku Tady a Teď a nemůžete z něho jen tak utéct."

Namaste, Petra 


5 komentářů:

  1. ahoj, začala jsem cvičit jógu a ráda bych si chtěla zajít na nějakou lekci jógy (v Ostravě), prosím poradila by jsi mi nějaké studio? Nechtěla bych ale si rovnou koupit kurz, chtěla bych zajít jít na nějakou otevřenou lekci, abych si to zkusila, děkujii

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj:) Jin jóga se cvičí v Ostravě ve studiu Santosha v Porubě, ale jedná se o kurz. Potom taky Monika Winklerová cvičí jin jógu každý čtvrtek v 19:00 v centru Antakarana v Zábřehu, pokud vím, je vždy místo a člověk nemusí být přihlášený na kurz;) pokud vím, vše lze v pohodě domluvit na mailu monika.winklerova@gmail.com ;) zkuste napsat a nebo přijít klidně bez přihlášení, vždy se najde místečko, je tam velký prostor :)

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, jestli potřebuješ hledat sportoviště a informace o nich, doporučuji portál na adrese:
    http://www.sportcentral.cz/sportoviste/joga/ostrava/
    Hodně mi to pomohlo v hledání sportovišť...
    Nevíte někdo poměr mužů a žen, co chodí na jogu? Abych tam nebyl sám muž :-))

    OdpovědětVymazat
  4. Z mé zkušenosti je to asi zhruba 80% žen a 20% mužů:) ale od doby, co jógu praktikuji se procento mužů stále pomalu ale jistě rozrůstá:) chápu mužské obavy z převahy ženství v jedné koncentrované místnosti, ale není se čeho bát:)

    OdpovědětVymazat
  5. Z mé zkušenosti je to asi zhruba 80% žen a 20% mužů:) ale od doby, co jógu praktikuji se procento mužů stále pomalu ale jistě rozrůstá:) chápu mužské obavy z převahy ženství v jedné koncentrované místnosti, ale není se čeho bát:)

    OdpovědětVymazat