26. března 2014

Bikram jóga aneb pěkně vypečené cvičení

Tento týden jsem měla vzácnou zkušenost, vyzkoušet si na vlastní kůži rozdíl mezi „klasickou" hodinou jógy a mezi lekcí Bikram jógy. Rozdíl byl tak markantní, až mne samotnou překvapil a zaskočil. 
Na obou lekcích (klasika - vinyasa/bikram) jsem v minulosti již mnohokrát byla, ale nikdy ne tak rychle po sobě (ve 2 dnech 2 lekce). 
Těžko ale srovnávat něco, co má k sobě asi tak blízko jako vegetarián k masu. I přesto se ale o malé srovnání pokusím. Především ale, Vám chci představit onu Bikram jógu, tak jak ji vnímám já.
Bikram jóga 


Nejspíš už jste někdy něco zaslechli o Bikram józe nebo Hot józe - fenoménu který právě teď hýbe Českem a těší se velké oblibě mezi profesionálními sportovci, herečkami, zpěvačkami (stačí rozkliknout oblíbené stránky super.cz a v každém druhém článku o hubnutí najdete zmínku o tom, že ten či onen cvičí bikram jógu). 
Už i v Ostravě se nějakou dobu nachází studio (Hot city yoga studio, kousek od centrálního autobusového nádraží), ve kterém si toto cvičení můžete vyzkoušet. Cvičí se ve velké místnosti se zrcadly, která je vyhřátá na 42 stupňů a vzduch je uměle zvlhčován, aby se člověku lépe dýchalo a více se potil. Cvičení se skládá z 26 pozic Hatha jógy - nechybí pozice jako trojúhelník, velbloud, králík, orel, luk ve stoje a luk v leže atd...a dvou dýchacích cvičení - jedno na rozproudění energie na začátku a jedno na zklidnění energie na konec. 
Jednotlivé pozice Bikram jógy, tak jak jdou v hodině po sobě (převzato z http://jogatesin.webnode.cz/)
Co je třeba říci k samotnému cvičení, žádná z pozic není vyloženě pozice předklonová nebo inverzní. Je to právě kvůli teplotě, aby se člověku nezatočila hlava, neudělalo se mdlo nebo nevolno. Zakladatelem tohoto stylu cvičení je uznávaný učitel Bikram Choudhury.

Zde je pár mých postřehů:
  • Dá se to vůbec hodinu a půl v tolika stupních vydržet?? ANO, dá, ALE...dle mého názoru je NUTNÉ mít již nějaké zkušenosti s jógou nebo jiným podobným cvičením např. pilates, respektive mít již vybudovanou alespoň částečně fyzičku. Bez fyzičky Vám tam bude hodně „ouzko". Nejenže se Vám nebude cvičit vůbec dobře, navíc kolem sebe budete mít hromadu vysportovaných atletických žen/mužů, kterým všechno půjde daleko lépe než Vám a u všech cviků budou vypadat ladně, dokonce se někteří nebudou ani potit!! Osobně jsem na Bikram byla před více jako rokem, kdy to pro mě byl hrozný zážitek, točila se mi hlava, bylo mi špatně a od té doby až znovu včera. Srovnání těchto dvou zkušeností bylo zajímavé. Upřímně mohu říci, že jsem viděla a cítila obrovské pokroky! Díky cvičení klasické jógy jsem nabudovala svaly a zlepšila fyzičku, takže jsem si nepřipadala jako totální amatér a dokonce si cvičení i užila. A ten pocit když vyjdete po cvičení na ulici! Endrofiny na maximu! Proto z osobní zkušenosti nedoporučuji chodit lidem, kteří necvičí nebo cvičí málo - nebude se jim tam rozhodně líbit a nebudou se chtít vrátit na další lekci.
  • Budete se potit, A HODNĚ!A když říkám hodně, myslím tím vážně potit se jak to prase. Oblečení, které na sobě budete mít, absolutně minimalizujte (včera vedle mne cvičila paní v dlouhém triku a dlouhých upnutých legínách a já si celou dobu říkala: „Proboha, jak ta to může přežít???". Přežila, dokonce vypadal, že je spokojená:) Po skončení lekce Vám bude připadat, že jste právě skočili do bazénu v oblečení. 
  • Bez vody ani ránu! I přesto, že na normálních hodinách jógy v normálním klimatu se pití během hodin nedoporučuje (kvůli nežádoucímu uhašení vnitřního ohně - energie, kterou pomocí jógy chceme rozproudit), tady všichni z vesela pijí a dokonce jsou na pití ve cvičení vyhrazeny i přestávky. Co Vám budu povídat, pila jsem taky, jinak bych pošla:)
  • Karimatka, dva velké ručníky a sponky na vlasy! Aby jste si cvičení užili, vemte sebou na hodinu svojí karimatku a dva velké ručníky. Jeden na podložku, na kterou Vám během cvičení budou dopadat krůpěje Vašeho potu, druhý na utření potu z obličeje, očí, nosu nebo jako náhradní, když se půjdete po cvičení sprchovat. Pro mne se taky jako nutnost zatím jeví čelenka - obyčejná, nelátková - a dobré silné sponky na vlasy, vlasy v gumičce, ať nikde nice neleze a hurá na to. Látková čelenka včera totálně ztratila význam, protože po 10 minutách byla úplně mokrá a kapalo z ní víc, než kdybych ji neměla;)
  • Důležitá věc - Peníze! Na první hodiny na zkoušku máte možnost vyzkoušet tzv. balíček pro začátečníky, který stojí 400,- Kč na 10 dnů. Jeví se mi to jako balíček pro hecaře, kteří se hecnou jít víc jak 5krát. Jinak to nemá smysl. Pokud chcete chodit pravidelně, tak klasické pernamentky se vyplatí nejvíce. Upřímně, kdybych měla investovat zcela ze svého, asi bych si toto cvičení odpustila, protože 200 kč za cvičení mi už přijde docela dost. Ale chápu, že je tam horko, musí to nějak vytopit a tak dále. 
  • Vedení lekce jako ve fitku. Kdo čeká citlivé vedení s důrazem na prožitek jednotlivých cviků, bude asi nejspíše zklamán. Lektorka vede celou lekci opravdu ve svižném cvičebním stylu, zcela nejógově. Pro někoho kdo je zvyklý na přístup jogínů na lekcích, to může být např. rozhodující faktor, proč už na lekci nejít. V klasické lekci jógy Vám lektorka většinou řekne, ať si zkusíte zavřít oči a pozici co nejvíce prožít. Tady Vám řekne, ať oči ROZHODNĚ nezavíráte a nejlépe se pozorujete v zrcadle. V klasické lekci zrcadla vůbec nejsou, máte být jen sami se sebou. Na začátku není žádné zpívání, mantrování, naladění se na cvičení, prostě jen: „Zvedněte se z podložky a jedem". Na konci je doporučována meditace 3 minuty, pak už se všichni zvedají a odcházejí. Je to zcela jiné a zcela (pro mne) „nejógové" ;) 
  • Bikram není hot jóga! Narazila jsem nedávno na jiné formy tzv. hot jógy, kdy se např. ve vyhřáté místnosti cvičí power jóga nebo dokonce ashtanga jóga. Tyto formy (můžete je najít v některých studiích nazvané např. jako Tropic vinyása jóga, Hot flow jóga atd.) nemají s bikram nic společného, jen tu vyhřátou místnost. V Bikram jsou pozice logicky poskládány a jsou mezi nimi zařazovány krátké pauzy na regeneraci. Vážně si neumím představit, že bych ve stejných stupních cvičila například klasické pozdravy slunci. Asi bych do čtvrt hodiny odpadla.
Lekce v Ostravském studiu Hot city yoga (převzato z hotcityyoga.cz)
Zamyšlení na závěr: Bikram jógu bych spíše doporučila těm lidem, kteří jsou založeni čistě racionálně, neduchovně a hledají opravdu jen kvalitní fyzické cvičení nebo skutečně chtějí rychle zhubnout (za měsíc při chození 2x týdně, jste jako lunt;) Pro mne, jako osobu zabývající se osobním rozvojem, je toto cvičení neúplné. Je to totiž jen fyzická aktivita, která mne sice baví, ale u cvičení jógy už hledám i něco jiného - obrácení se sama do sebe, hledání přítomného okamžiku, svého vlastního vnitřního hlasu. A to mi Bikram nikdy dát nemůže.

Krásný den všem a  jak se paradoxně na konci hodiny Bikram jógy dozvíte - Namaste (paradoxně, protože pochybuji že alespoň 10% z těch lidí, co tam chodí cvičit, ví, co toto slovo znamená;)

Namaste, Petra

8 komentářů:

  1. I'm really enjoying the design and layout of your website.
    It's a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable for me to come here and visit more
    often. Did you hire out a designer to create your theme?
    Exceptional work!

    Here is my website ... hatha budapest - mmaster.Co.kr,

    OdpovědětVymazat
  2. Hey there! I've been following your site for some time now
    and finally got the courage to go ahead and give you a shout out from Houston Tx!

    Just wanted to tell you keep up the excellent work!



    Feel free to visit my website half-day programs

    OdpovědětVymazat
  3. Děkuju za tenhle článek! Na bikram se už delší dobu chystám, ale pořád se trochu bojím. Chodím na power jogu a ta mi maximálně vyhovuje, ale chtěla bych vyzkoušet i toto. Díky tomuhle článkku jsem se dozvěděla další užitečné info :). Lenka

    OdpovědětVymazat
  4. Není zač! Já jsem s Bikram dlouho laškovala, nakonec koupila pernamentku a už bych to znovu neudělala. Tím samozřejmě nechci nijak tuto formu cvičení shazovat nebo od ní někoho odrazovat, jen si myslím, že není pro každého:) ale vyzkoušejte ji na vlastní kůži! Určitě je to zážitek;)

    OdpovědětVymazat
  5. Já nevěděla o józe nic a přesto jsem hot jógu zkusila jít a balíček 10 dnů si koupila. Mám za sebou druhý den, ale zatím mě nic neodradilo, právě naopak. Chci se zlepšit a dokázat víc!! Sice mě dnes vše bolí, ale toto cvičení má něco do sebe a vůbec to není špatné. Určitě to zkuste!!!

    OdpovědětVymazat
  6. Jak jsem se již zmiňovala výše, někomu Bikram vyhovuje, jinému ne:) určitě dejte na svůj pocit. Pokud cítíte, že Vás takový pohyb baví, směle do toho. Jen pozor na přílišnou motivaci a snahu vidět výsledky hned, vše chce svůj čas ;) přeji hodně jogínských pokroků :)

    OdpovědětVymazat
  7. Co clovek, to zkusenost.
    Ve studiu v Brne kam chodim cvicit Hot yogu se zpiva,mantruje, zaviraji oci, i obraci do sebe. Proto mi vyhovuje -,spojeni vseho co do jogy patri;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, na hot józe je toto možné, hot jóga ale mnohdy není Bikram jóga;)

      Vymazat