10. ledna 2014

Jak jsem zkusila Antigravity jógu - AY Yoga Training

Jak jsem slíbila tak plním, chci se s Vámi podělit o své zkušenosti s cvičením, které je v Ostravě poměrně nové, ale ve světě se těší čím dál větší oblibě. Jde o Antigravity jógu neboli jógu bez tíže. Toto cvičení jsem prvně v životě navštívila v Brněnském studiu, které je průkopníkem této formy cvičení a které pořádá víkendové workshopy a různá týdenní soustředění. 




Na jaře minulého roku, po mnoha prostudovaných fotkách a materiálech, jsem se rozhodla, že cvičení jógy zavěšená v šátku nad zemí prostě musím vyzkoušet. Sebrala jsem tedy svých pět švestek a jednoho krásného sobotního rána jsem postávala nervózně před Brněnským studiem plná očekávání.

Abych Vám blíže objasnila co Antigravity jóga vlastně je. Jedná se o cvičení, které vychází z prvků klasické jógy a snoubí se s prvky akrobacie na šátcích. Ke cvičení se používá hedvábný závěsný šátek nebo kdo chce síť - hammak/hammaka, která slouží k provedení většiny cviků. V některých pozicích se tedy nohama vůbec nedotýkáte země, zkrátka se houpete třeba hlavou dolů v závěsné síti.
Vraťme se ale k prvnímu mému workshopu v Brně. Workshop byl na téma 5 Tibětanů a kdo toto cvičení znáte, víte že první cvik je točení se s roztaženýma rukama dokolečka na obě strany. Dovedet si tedy asi představit, jaké to musí být točit se zavěšená rukama v síti do kola. No moc dobře mi nebylo :D Tím se dostávám k prvnímu aspektu cvičení.

  • V některých pozicích se s Vámi šátek skutečně dost houpá a některým lidem toto houpání nemusí dělat dobře. Já měla prvních pár minut taky velmi neblahý pocit (poté co jsem se točila 5 minut na jednu a pak na druhou stranu:) Nicméně tento pocit po nějakém čase zmizí a houpání Vám přijde normální. V druhé části dne, kdy jsme dělali relaxační pozice, jsem již tento problém neměla.
  • Obrácené pozice! - většina lidí, jak jsem tak odpozorovala v rámci cvičení, má strach z obrácených pozic těla. Mají strach ze stoje na hlavě, někdo třeba i ze svíčky. Strach pramení většinou z něčeho pro nás neznámého. Když jsem začala se svými prvními pokusy o stoj na hlavě, tak jsem dostávala v některých chvílích až panické záchvaty z toho, že jsem byla v jakési nepřirozené pozici. NADRUHOU STRANU, obrácené pozice jsou pro tělo a především pak pro páteř velmi zdravé a přínosné. Nejenže si obratle odpočinou od jednostranného zatěžování a sesedání, ale protáhnou se krásně i svaly kolem páteře, které bývají vlivem sezení v kancelářích hodně zkrácené. U antigravity je tedy jeden HLAVNÍ PLUS - nenásilně, aniž byste museli trénovat stoj na hlavě, se do obrácené pozice dostanete a tak uděláte velkou službu své páteři!
  • V neposlední řadě, pomocí šátku lépe procvičíte flexibilitu svého těla. Protože jste zavěšení nad zemí, více působí gravitace a tak jsou některé pozice na protahování více intenzivnější a efektivnější.O efektnosti nemluvě:) O posilování svalů se taky nemusíte bát, posilovacích cviků je dost a zvládne je skutečně každý. Není to cvičení jen pro fyzicky zdatné
  • Nečekejte mantrování - Antigravity není jako klasické hodiny jógy. Nezpívají se mantry a relaxace na konci hodiny je velmi krátká, což může bát pro někoho mínus, pro někoho naopak plus. Jde zde především o fyzické cvičení. 

Hodiny Antigravity jógy v Ostravském (Circus dance studio) i Brněnském studiu (Flash Gym, MayFlay) mohu jen vřele doporučit. Oproti klasickým hodinám jógy je to změna, ale změna velmi příjemná a uvolňující. Pro mne je toto cvičení jednoznačný návrat do dětství, do doby, kdy jsme lozili a šplhali s kamarády po dvorkových klepačích, houpali se v houpacích sítích a vymýšleli krkolomné pozice v tělocviku na laně:) i proto je toto cvičení úžasné, je HRAVÉ A VESELÉ A DODÁ VÁM DOBROU NÁLADU!
Antigravity je vhodné cvičení pro všechny bez ohledu na váhu! Sítě jsou schopné unést hmotnost až 500 kg, takže se nemusíte obávat, že by Vás síť neunesla. Jediné kontraindikace toho cvičení jsou těhotenství, vysoký krevní tlak, nemoci nebo zranění páteře a kloubní náhrady kyčelního a ramenního kloubu. 

Poznámka nakonec - Antigravity jóga se velmi často zaměňuje s Aero jógou. Není to stejné cvičení! Antigravity se cvičí v hedvábném bezešvém šátku/síti bez úchytů nebo dalších madel, Aero jóga se cvičí ve speciální hammace, která má úchytky, madla a různá oka na nášlapy a ruce. Šátek je také spojovaný švy, které mohou při cvičení škrtit a tlačit. Nicméně obě cvičení mají stejnou hlavní myšlenku a podobné cviky. Je to tedy jen o otázce pocitu, já osobně dávám přednost jednoduchosti;)
Pro inspiraci přikládám odkaz na video brněnského studia, kde paní lektorka cvičí už trošku krkolomnější a náročnější pozice, ale uznejte, že to vypadá moc krásně a ladně;)
Všem, kdo mají dobrodružného ducha nebo se chtějí jen třeba na chvíli navrátit do dětských let, tedy doporučuji zajít si na lekci a vyzkoušet. Je to skvělý způsob jak se uvolnit, zacvičit si a ještě si přivodit úsměv na tváři:) 

Petra

2 komentáře:

  1. Dobrý den, děkuji za článek. Momentálně žiji ve Finsku, kde je tento kurz běžně přístupný a zamilovala jsem si to! Nevíte prosím, kde bych tento hedvábný šátek pořídila pro cvičení na doma? Mockrát děkuji za jakoukoliv radu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hezký den, já už jsem sama před nějakou dobou přemýšlela, že si ho pořídím:) dívala jsem se na těchto stránkách:

      http://www.sitenajogu.cz/produkty-1/

      tak vyzkoušejte:)věřím, že by Vám ho zaslaly i do Finska. Ať se Vám daří a hodně srandy na síti i v ní;) P.

      Vymazat