16. prosince 2013

Proč se na hodinách jógy zpívá

Miluji zpěv. Zpívám si skoro všude, kde můžu. Když jsem byla malá snila jsem o tom, že jednoho dne budu slavná zpěvačka...nebo herečka...nebo mořská panna:) tuším, že to poslední přání se mi asi nikdy nesplní, ale ty dvě předchozí jsou o něco reálnější. Od mala je můj život s hudbou spojený. 
To, že mne provází celou mojí existencí, je asi důvod, proč mi zpívání před a po lekci jógy nedělá problémy. Respektive, teď už nedělá! Kdyby mi někdo před první hodinou jógy řekl, že budu před každou hodinou opakovat jakési věty v sánskru, asi bych si zaťukala na čelo, pronesla nějakou sarkastickou větu čelem k oznamovateli toho tvrzení a na jógu by mě tehdy nikdo nedostal. Na první hodině jsem byla tak v šoku a přišlo mi to tak absurdní, že jsem se celou dobu uchichtávala a propukala v histerycké záchvaty smíchu.
Čím víc ale jógu cvičím, tím víc mi zpívání manter dává smysl.
Džapa mala 


Možná si (stejně jako já na prvních lekcích) kladete otázku, proč skupinka lidí sedící v tureckém sedu zpívá jakási neznámá slova nebo věty v šíleně krkolomné řeči? Co to je to Om a proč se opakuje na každé lekci před a po cvičení? 

Abych se zavděčila všem sběratelům faktů a informací, slovo mantra vzniklo spojením kořene slov v sánskrtu man - myslet a přípony tra - osvobodit. Dalo by se tedy říci, že mantra znamená osvobození mysli. A TO JE VLASTNĚ ten DŮVOD, proč se mantry před hodinami jógy zpívají nebo recitují. Je to především kvůli tomu, že při opakované recitaci, zpěvu určitého slova, věty čistíte svoji mysl. Když se zaměříte jen na odříkávání textu v neznámém složitém jazyce, věřte, že zrovna v ten moment nebudete myslet na nic jiného, než na to, abyste slova odříkali správně a ve správné melodii, intonaci. Tím se zbavíte zbytečných myšlenek(třeba na to, že musíte doma vyžehlit, vyprat, umýt nádobí, uklidit koupelnu atd.:). Jste tedy v přítomném okamžiku, což je pro cvičení jógy důležité. 
Recitaci manter se říká džapa a pomůcce pro recitaci tzv. džapa mala, což je vlastně korálkový náhrdelník složený ze 108 korálků. Při každém promnutí korálku se odříkává jedna mantra. Je Vám to povědomé? Džapa mala, byla a je prapůvodní předlohou a inspirací křesťanského růžence.

Nejzákladnější ze všech manter je mantra OM. Ohm je prvotním zvukem, prvotní vibrací Vesmíru. Když vesmír vznikal první, co bylo z prázdnoty slyšitelné, byla právě tato slabika. Je nejsilnější ze všech manter, proto se zpívá před každým cvičením. Působí k harmonizaci organismu, detoxikaci, relaxaci a sílu. Aneb jak řekla Martina na jedné z hodin: „Om je fakt nadupaná slabika!“.:)
Kromě Om existuje ještě celá dalších delších řada manter, které si občas cvičitelé na lekcích zpívají a zapojují i své žáky. Každá z manter má nějaký svůj záměr, poslání, myšlenku, kterou v sobě nese a kterou díky její recitaci člověk pouští do světa. Existují mantry na získání lásky, na soucit, na lepší zdraví, na vyrovnanost, na spokojenost a blahobyt a další a další. 
Jen pro představu uvedu asi moji nejoblíbenější mantru, které se mi vážně líbí a kterou si ráda zpívám. Je to tzv. Gaytri mantra - velmi silná védská mantra, spojená se vznikem času. Slouží hlavně k detoxikaci, očištění a k ochraně. Zní takto: 

Óm Bhur Bhuvaha Suvaha
Tath Savithur Varenyam
Bhargo Devasya Dhimahi
Dhiyo Yonaha Prachodayath
(Óm bhúr buvah suvaha
tat savitúr varénjam
bhargó dévasja dhímahi
dhíjó jónah pračódajáth)

Nebojte se tedy kvůli zpěvu na jógu přijít. Zpívat samozřejmě nemusíte, stačí jen že budete v místnosti a budete intenzivně vnímat vibrace, které při zpěvu rezonují celým prostorem. A až budete připravení, tak to můžete taky zkusit. Jednou jsem slyšela, že zpěv je velmi léčivý pro dýchací a trávící cesty těla, neb zpěvem pročišťuje ztuhlý a stažený krk. Nedbejte tedy na lidi, kteří Vám budou tvrdit, že zpívat neumíte. Umíte, jen třeba nezpíváte podle toho, jak by si oni představovali;) Zpívejte si, protože zpěv zlepšuje náladu, jak už věděli mnohé generace pře námi. 
Takže Já s písničkou jdu jako ptáček, a co Vy?:)

Petra 

Žádné komentáře:

Okomentovat