9. prosince 2013

Poprvé na hodinu jógy - co si s sebou a na sebe vzít, aby se Vám dobře cvičilo

Neboť se mě čím dál více lidí ptá na jógu a píší mi, že by chtěli jógu vyzkoušet, ale neví jak na to, rozhodla jsem se napsat článek o tom, jak se na první lekci jógy vybavit, abyste se cítili (a také vypadali dobře). 

Když jsem zmateně a skoro pozdě přiběhla na svou první lekci jógy ve studiu v Havířově, táhla jsem s sebou v baťůžku 2 litry vody, tenisky, sportovní ponožky a  kalhoty na doma. Tento článek je věnován všem začátečníkům a zájemcům, kteří se obávají svého prvního příchodu na jógu v domnění, že nebudou správně vypadat. 

U cvičení jógy je podstatná především jedna věc - POHODLÍ. Nikdy si dobře nezacvičíte a neuvolníte se, pokud si na sebe vezmete např. krátké tričko, ze kterého Vám při každém zvednutí rukou vykoukne břicho nebo pokud si vezmete ty odrbané, staré, o číslo menší tepláky, které se Vám budou celou hodinu zařezávat. Sečteno podtrženo, nenoste nic, co Vám v průběhu cvičení může lézt na nervy, může Vás znervózňovat a vytvářet pocit nepohodlí. 
Ze svých zkušeností se pro cvičení jógy zejména hodí: 
  • Legíny, kraťásky, tříčtvrteční kalhoty - krátké nebo dlouhé, je to jedno. Důležité je, že neplandají, v zimě hřejí, v obrácených pozicích nerozčilují a nezavazí. Já nosívám obyčejné potištěné barevné legíny za pár kaček z New Yorkeru, ale taky mám jedny ze sportovního materiálu z Tchiba, ve kterých se cvičí výborně. Tepláky nedoporučuji, jsou dost teplé a za chvíli budete dost upocení. Dobré jsou taky sportovní kalhoty na běh nebo na tanec. Ale pozor na ty legíny! Někdy bývají hodně tenké a to pak v některých pozicích mohou mít Vaši spolucvičící skvělý výhled.
  • Turecké kalhoty -„Nasrávačky“:) V těch se cvičí výborně, hlavně v létě. Jsou vhodné pro cvičení venku, v přírodě, v parku. Navíc je můžete nosit i běžně, nejen na jógu. A jak jsou pohodlné!
  • Tričko s krátkým rukávem, tílko - doporučuji jakékoliv tričko na tělo, lépe s krátkým rukávem. Volné trika nedoporučuji, protože v obrácených pozicích sjíždí a jde vidět bříško nebo podprsenka, což mě znervózňuje.   
  • Věci na "parádu" - návleky, ponožky na jógu, čelenka - Návleky jsou suprová věc, když trpíte na studené nohy. Zahřejí Vás, navíc vypadají stylově. Já je občas nosívám v zimě, když je od země chladno, aby mi neprochladly klouby na kotnících. Dále, speciální jógové ponožky - jsou vhodné pro lidi trpící různými kožními problémy nebo chtějící mít nohy při cvičení stále v teple. Ponožky jsou prstíkové a na spodní straně mají gumové protiskluzové přísavky, takže nebudete po podložce klouzat. Já mám fialové od firmy Toesox a jsem s nimi velice spokojená. Co se týká čelenky, je to asi jen můj zvyk. Čelenku nosívám, aby mi nepadaly vlasy do obličeje, ale neznám mnoho lidí, kteří by ji na lekce nosili.
Dalším dotazem často bývá, jestli je třeba si brát sebou na hodinu nějaké speciální vybavení - většinou myšleno kupovat si vlastní podložku. Není třeba nic, v jógových studiích jsou zásobení a tak máte na lekcích k zapůjčení bezplatně jak jógové podložky, tak různé bločky, pásky, polštářky, deky k dopomoci v pozicích a na závěrečnou relaxaci.
Pokud stále váháte nad tím, jestli si brát vodu, má rada zní - klidně si ji vemte. Nic tím nezkazíte a nikdo se na Vás škaredě dívat nebude. Já jsem ji ze začátku nosívala na každou hodinu, ale po třech lekcích bez jediného napití se, jsem to vzdala a vodu si nosívám jen v tašce, abych se mohla napít po skončení cvičení. V průběhu totiž není ani čas, ani chuť:)

Tak hodně zdaru s prvními jógovými krůčky!!  Petra

2 komentáře:

  1. Ahoj, je prosimte vhodne si vzit na jogu treba takovouto sportovni podprsenku - http://www.fashionstore.cz/podprsenka-nike-pro-classic-stripe-1-1.html ? Nebo spise tricko? Nebo jsou tam nejake zasady? Jsem nervozni :-D diky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, podprsenka urcitě vhodná je, nevím ale na jaký styl jógy se chystáš. Pokud na hot nebo bikram tak je to úplně v pohodě, pokud na klasickou hatha jógu tak ti může být v podprsence chladno. Přibalila bych pro jistotu a klid duše keště triko, uvidíš jak se budeš citít na hodině. Já na lekci nosím tílko, ale doma cvičím nejraději jen ve sportovní podprsence s kraťáscích. Dej na svůj pocit, tak aby ses při cvičení cítila dobře:)

      Vymazat