6. prosince 2013

Jóga a hubnutí - jak to vidím já

Asi téměř každá žena v dnešní době (možná i muž:) si přeje na svém těle něco změnit, zmenšit či zvětšit. Já jsem zářným případem toho, jak být sám se sebou nespokojený. Doma jsem pořád slýchala, že vypadám tak či onak, že jsem moc hubená nebo zase tlustá a že bych měla „něco" dělat. Co bych ale měla dělat mi nikdo neřekl, neboť to sám nevěděl.

Takže když jsem před pár lety začala cvičit jógu, hledala jsem hlavně způsob jak shodit pár kilo, zpevnit tělo a vypadat lépe. Žila jsem v domnění, že pokud zhubnu, budu šťastnější, vyrovnanější a můj život se neskonale zlepší, že je to zkrátka řešení všech mých problémů. Takže jsem na základě toho začala hledat pohyb, který by mě nerozčiloval, nestresoval a hlavně MĚ BAVIL. 
Respektuj sebe natolik, abys nechal/a odejít kohokoliv či
cokoliv,co Vám v životě už déle neslouží, nenechá Vás 
růst nebo Vás nedělá šťastným. - rada nejen pro muže, ale 
i ženy. 
Byla to dlouhá a trnitá cesta, která mne nakonec zavedla až k józe. Díky józe jsem ale neshodila jen pár kilo, shodila jsem taky negativní emoce, které jsem si od doby puberty sebou nesla, jako svou emoční zátěž. Jóga mi pomohla přijmout sebe sama. Hubnout se totiž nedá, pokud máte k sobě negativní přístup. Pokud si stále říkáte: " Já nikdy nezhubnu. Bože já mám fakt nemožné stehna/břicho/zadek. Jsem tlustá" atd, tak (a to mi věřte), skutečně nikdy nezhubnete.
To je ten důvod, proč na jógu v ohledu hubnutí nedám dopustit. Se cvičením totiž nepřijde jen kýžený výsledek, přijde i rozvoj osobnostní, myšlenkový, začnete se měnit i vnitřně. Vaše mysl najednou začne být stejně pružnější jako vaše končetiny, svaly a šlachy. V určitém momentě si sebe začnete vážit. Přijde to pozvolně, samo, nenásilně, ale Vy víte, že se něco změnilo. Vaše sebevědomí se zvýší díky tomu, že třeba jen dáte nohu dále než před týdnem.  
Jógou se skutečně zhubnout dá, nelze však očekávat, že bude mít stejný efekt jako např. běh, plavání nebo cvičení v posilovně. Tyto aktivity jóga nahradit nemůže. Já cvičím jógu 2-3x týdně, pokud ne ve studiu tak doma. A výsledek je viditelný zhruba po měsíci. Také je důležité říci, že necvičím pouze protahování ale plynulou formu dynamické jógy, při které se člověk zapotí a posílí svaly. nejde mi o to rychle zhubnout, chci se cítit dobře ve svém těle a výslednou váhu si držet.

Pokud se Vám nedaří hubnout, možná že děláte jednu z těchto chyb:
  • Jste negativní - namlouváte si, že Vy nikdy nezhubnete. Že nemáte takovou a makovou postavu atd. Zkuste se ale logicky zamyslet, proč zrovna Vy měli trpět ve svém těle? Možná, že Vám doma neustále předkládali - Ty nikdy nezhubneš. Ty nikdy nic nedotáhneš dokonce - možná Vám to opakovali tak dlouho, až jste si začali myslet, že to tak skutečně je. Jenže NENÍ! Stačí si to jen dovolit. Vnitřně. Nebuďme na sebe tak přísní.
  • Neustále máte výmluvy, stěžujete si - veškeré Vaše chování si omlouváte nějakou vnější příčinou. "Nemůžu chodit cvičit, protože nemám dost peněz, mám malou výplatu. Nemohla jsem přijít, protože venku hrozně fouká/prší/sněží." A co? Tak cvičte doma, pokud máte čas chvíli číst tento článek, máte i 5 minut času na cvičení. 5 minut je pořád lepší než 0 minut.
  • Nevážíte si sami sebe - Zkuste se zamyslet, co všechno se Vám během dne povedlo, co jste stihli udělat a pochvalte se za to. Můžou to být zdánlivé hlouposti, maličkosti, jako např. dnes jsem stihla dát prát prádlo, dnes jsem si uvařila výborný oběd či večeři, dnes jsem konečně zašla obnovit členství v knihovně...kdo jiný by to udělal lépe než Vy? 
  • Srovnáváte se - vždy jsem říkala a říkám, že mít vzory je to nejhorší. Jednak si zbytečně glorifikujete reálného člověka, jednak Vás ta osoba pak může ošklivě zklamat, když se začne chovat jinak než jste si vysnili. Takže se s nikým neporovnávejte, k nikomu nevzhlížejte. Inspirujte se, ale nenásledujte slepě. Vy jste originál, nikdo není jako Vy, buďte sami sebou - buďte autentičtí. Najděte si pouze lidi, kteří Vás inspirují a nechte se jimi motivovat. 
  • Rezignovali jste - Nad prací na sobě samém mávnete rukou? Vy to přece nepotřebujete nebo se Vám jen nechce, protože proč byste to dělali? Důvod je jen jeden - udělejte to pro sebe, pro to abyste se cítili lépe, aby Vám život neutekl mezi prsty a na jeho konci jste litovali, že jste mohli být nejlepší možnou verzí sebe sama, ale neměli jste na to dost času, pevné vůle nebo odvahy. 

Pro mne je podstatou hubnutí získat ze sebe lepší pocit, mít se rád, líbit se sám sobě. Ženy jsou v tomto ohledu navíc ovlivňovány nejen emocionálně ale i hormonálně v průběhu celého měsíce, a proto jsou k sobě častěji kritičtější než muži. To ale vůbec nevadí, to je přirozené. Věřte sami v sebe. Važte si sami sebe za obyčejné věci, i když třeba ostatní podkopávají Vaši důvěru. Vždy se najdete někdo, kdo Vám bude pod nohy házet klacky. Chvalte se, ačkoliv Vás nikdo jiný nepochválí. Nesmiřte se s ničím menším než s tím, aby jste byli ve svém životě šťastní a spokojení. To jaká k tomu povede cesta je už jen na Vás. 

Namaste, Petra 

Žádné komentáře:

Okomentovat