2. prosince 2013

Jak jsem se stala členkou sekty aniž bych o tom věděla

Stala se mi taková věc. Byla jsem na oslavě narozenin babičky mého přítele a potřebovali jsme odejít dříve kvůli účasti na semináři Andělské terapie a jógy. Jednalo o seminář týkající se andělů, ale né andělů ve smyslu křesťanském či náboženském. Při loučení se mne Davidova teta zeptala na jaký seminář to jdeme, načež jsem odvětila, že se týká Andělské terapie a léčení s cvičením jógy.  Až pak jsem si uvědomila, že to to muselo znít asi zvláštně. Úplně se zhrozila a obrátila oči vsloup s poznámkou, že se jistě bude jednat o nábor do nějaké sekty. Když jsem se ji snažila vysvětlit, že určitě ne, že jdeme jen cvičit jógu a k tomu je přednáška spojená s knihami Doreen Virtue, jen nad tím pochybovačně mávla rukou. V ten moment jsme si uvědomila, že v jejích očích musím vypadat jako totální exot a sluníčkář, který propadl nějaké formě náboženského fanatismu.

Označení, že chodím do sekty, jsem už od pár lidí slyšela. Nevím proč to tak lidé berou, ale pokusím se tomu přijít na kloub. Podle chytré Wikipedie se slovo sekta často používá jako hanlivé označení nějaké skupiny nábožensky nebo ideologicky založených lidí, která jakožto skupina ale není moc důvěryhodná. Často se v ní šíří radikální filozofie nebo ideologie a manipuluje se s jejími členy. Takže zde hraje hlavní roli ideologie, manipulace, víra. Pro nevěřící Čechy žijící několik desítek let v komunistickém režimu a ideologii to je lehce použitelná definice na veškerou filozofii, co se jim nezdá. Taky jsem si za ty roky zvykla, že lidi dokáží okamžitě odsoudit něco, co je něčím odlišný nebo vybočující. Mají strach z nových věcí, protože nové věci přináší změny. Takže jsem byla okamžitě hozena do skupiny sektářek, neboť označení semináře nebudilo dostatečnou důvěru v objektivnost dané akce.

Co je však pointou tohoto článku - i přesto, že se jednalo o spojení andělské terapie a jógy, nešlo o křesťanské sezení. Šlo hlavně o jógu, ať už v rámci cvičení, tak ve spojení s andělskou terapií Doreen Virtue. To podstatné, co bych chtěla předat v tomto článku tedy je: JÓGA NENÍ náboženská SEKTA! Existují různé cesty jógy, Rádža jóga (královská jóga), Bhakti jóga (cesta oddanosti a lásky) nebo Karma jóga (cesta nezištně služby ostatním). Každá z cest jógy je jiná a založena na jiném principu. Možná díky některým praktikám Bhakti jógy - ústy a lásce ke svému guru, mohli lidé v minulosti nabýt dojmu, že se jedná o sektu. „Moderní jóga", tak jak je prezentována dnes v mnoha jógových studiích, se ale touto cestou nesměřuje. Je motivována a její základy stojí na Hatha józe, cestě která vede k uvědomění a blaženosti skrze praktikování fyzických pozic. Je založena na cvičení, ale také na filozofii jógy, která vychází ze starodávných spisů jako védy, Bhagavadgíta nebo Patandžaliho jógasutry.
Lidé si myslí, že když párkrát zazpívají nebo odříkají slovo Ohm nebo Hare Krišna, budou automaticky vtáhnuti do nějaké SEKTY. Možná, že se při čtení těchto řádku někdo z Vás usmívá a kývá hlavou. Já také, protože to není tak dávno, co jsem k takovým lidem patřila. Byla jsem uzavřená vůči všem neracionálním věcem, které by snad měli jiný základ než ve vědeckém poznání. Normální lidé přeci nebudou chodit někde zpívat jakési mantry?! A v sanskrtu!! Normální lidi nezajímá něco jako karma, čakry a všecky ostatní energetické nesmysly. Ó nee, to by normální člověk nikdy neudělal. Ale kdo to je „normální člověk"?

Oproti tomu lidé, kteří dělají věci jinak než je běžně přijímaný průměr (tedy normál), jinak přistupují k životu a vztahům než většina populace, jsou vnímáni jako Nenormální. Já v očích Davidové tety jsem odteď nenormální. Kdysi by mě tohle nevědomé odsouzení mrzelo, byla bych z toho smutná a snad si to i vyčítala. Dnes to nějakým způsobem vítám. Hlavním důvodem proč mi to dnes nevadí, je fakt, že od doby co praktikuji jógu (jsem tedy nenormální), začala jsem více vnímat samu sebe, své tělo, pocity či emoce. Začala jsem se zajímat o jiné věci než do té doby a zjistila jsem, že mě to těší a baví. Všechno se začalo měnit k lepšímu a mé okolí si toho začalo uvědomovat. Známí a kamarádi si začali všímat, že vypadám jinak, spokojeně a šťastně. Lidé, které jsem dlouho neviděla mě oslovovali a ptali se, jak to dělám. Všem svorně říkám, že za to může jóga.

Jóga Vám skutečně může změnit život, může ho rozhýbat správným směrem a nebo alespoň napomůže rozhýbat Vaše tělo. Možná, že jste stejně nedůvěřiví jako jsem byla na začátku já. Pak nemohu doporučit nic jiného, než zkusit, to čeho se bojíte. Až pak budete moci bez výčitek říci, že to skutečně není nic pro Vás. Jóga nemusí být to pravé pro všechny. Stojí ale za to, to vyzkoušet. Buďte na chvíli nenormální:)

Namaste, P. 

Žádné komentáře:

Okomentovat