19. prosince 2013

Co jsem už od lidí slyšela aneb 9 mýtů o józe

V poslední době se mě stále více lidí ptá na jógu, na to jak cvičím, kam chodím cvičit a vůbec se nějak víc zajímají o mne a tenhle můj "koníček". Kamkoliv přijdu, najde se alespoň jeden člověk, který se mne na cvičení jógy ptá. Jsem ráda, ale někdy se setkám i s docela zarážejícími názory, dotazy nebo dokonce předsudky.


























Kolem jógy je toho tajemství, předsudků a mýtů hodně a někteří, pro mě z neznámého důvodu, šíří tyto předsudky dál, aniž by si na vlastní kůži ověřili, zdali je to pravda. Sepsala jsem si pár vět, které jsem už od některých lidí za dobu, co cvičím slyšela a které mi přijdou absurdní. Některé jsem s oblibou říkala i já před pár lety a při mluvení o čakrách, energii, józe jsem obracela oči vsloup. Třeba se v některých najdete i Vy.
  1. Jóga je jen pro mladé, hubené, sportovně zdatné - Ani nevím proč si to ti lidi myslí. To je jako byste řekli, že lyžování, plavání nebo jízda na kole je jen pro mladé. Vždyť je to hloupost. Spíš mi to připadá čím dál více jako výmluva, proč na jógu nejít nebo ji nezkusit. Jógu cvičí i senioři, lidé s nadváhou a obyčejní lidé, kteří se nevěnují vrcholově sportu. Onehdy jsem narazila na článek o 95leté jogínce a to, že jóga není omezena váhou jsem už psala v předešlém článku.
  2. Nechodím na jógu, protože nechci vstoupit do žádné sekty, náboženství -  Velmi častá věta! Neb Češi jsou tak nějak od přírody národ velmi skeptický, neduchovně zaměřený, tak vše, co se nějak dotýká spirituality, duchovna či nějaké filozofie, považují automaticky za náboženské, nebo dokonce sektářské. Ta nedůvěřivost vůči čemukoliv novému, neznámému je ve společnosti (české) tak hluboce zakořeněna, že mnohdy ani lidé neví, proč vůči těmto věcem mají takový postoj. Já jsem nikdy nevyznávala žádné náboženství, ale věřím, že tam někde nahoře možná něco je, ať už se to jmenuje Bůh, Energie, Vesmír nebo třeba Alláh. Jóga je sice vybudovaná na spirituálním základě, ale není to náboženství. Nejsou zde striktně dány pravidla, jak se máte chovat, jak jednat, co dělat, aby jste byli šťastní a skončili v nebi nebo naopak shořeli v pekle:)
  3. Jóga je hodně finančně náročná - Ano, v tomto bodě se bohužel musím shodovat s některými lidmi. Cvičení jógy není úplně z nejlevnějších. Jedna lekce ve studiu Vás v průměru vyjde na 150,- Kč a to už je při napnutém domácím rozpočtu poměrně hodně. Navíc, pokud se chcete cvičení jógy věnovat pořádně, musíte chodit alespoň 3x týdně a to se setsakra prodraží. Nicméně i tento bod se dá vyřešit a to tak, že budete cvičit doma, např. v obýváku, garáži, ložnici, pracovně, prostě kdekoliv je to možné. Jóga je skvělá v tom, že ji lze cvičit prakticky všude, dokonce i v práci v polední pauze. Laura Sykora (jogínka o které jsem psala jako o své inspiraci například cvičí v práci na zemi, občas i na pracovním stole, v kozačkách nebo v botách na podpatku;)
  4. Když začnu cvičit jógu, musím přestat jíst maso, mouku, mléko atd.  - Tato věta mne onehdy hodně pobavila. Samozřejmě, že se nemusíte vzdát masa nebo čehokoli jiného. Nemusíte, ale můžete. Jak sami zjistíte časem, jedním z jogínských doporučení je tzv. Ahimsa, tedy neubližování, které spočívá i v tom, že neubližujete živým tvorům. To je důvod, proč velká část jogínů nejí maso. Znám ale dost lidí praktikujících jógu, kteří maso jedí a dokonce jednoho nejmenovaného lektora;) já osobně jsem zastáncem motta - Jez to, co ti říká tvé tělo. Tedy dej na svůj vnitřní hlas. Pokud Vám tedy něco říká, že byste se měli vzdát nějaké suroviny nebo potraviny, udělejte to. Pokud ale nejste stoprocentně přesvědčeni, tak se do toho nenuťte. Jógy by neměla být o násilí, ale spíše o plynutí. Časem třeba k nejezení masa doplujete. A nebo taky ne. 
  5. Jóga je nudná, není fyzicky náročná - Toto může říct opravdu jen člověk, který na józe nikdy předtím nebyl nebo absolvoval nějakou velmi pomalou formu. Jistěže každý na sobě pociťuje cvičení jinak, každý je jinak fyzicky zdatný a má jinou svalovou zásobu. Nemohu ale přijmout tvrzení, že lidé na józe se flákají nebo že se nudí pomalostí a nedynamičností cvičení. Pokud si to myslíte, zajděte si na hodinu Ashtanga jógy a po hodině mi dejte vědět jak se cítíte. Pokud to budete zvládat v pohodě bez pocení, máte moji hlubokou poklonu.
  6. Jóga není cvičení pro muže - Tomuto tématu, jóga a muži, jsem věnovala již dříve celý jeden článek. Takže ve zkratce, jóga byla od pradávna praktikována primárně mužským pohlavím. Díky medializaci jógy skrze krásné ženy v upnutých legínách a tílkách, vešlo obecně v mínění, že jóga je „sportem" pro ženy. To ale není pravdou. Jóga může mužům poskytnou daleko lepší formu cvičení než např. posilovna, neboť zde protáhnou a posílí kompletně celé tělo rovnoměrně. Nezaměřují se pouze na určitou svalovou skupinu, ale na tělo jako komplex.
  7. Pravidelně chodím do posilovny/běhám/chodím do fitka, jógu nepotřebují - Opět, tyto aktivity se zaměřují jen na určitou partii a posilují a protahují jen určité svaly. Jóga je komplexnější, posílíte při ní vše,dokonce i mysl. Mnohdy se stane, že po cvičení cítíte svaly, o kterých ani nevíte, že je máte. Jóga je také úžasná pro hluboký svalový systém, který nám díky sedavému životnímu stylu, stále více ochabuje. Z toho pak vznikají civilizační bolesti jako třeba bolesti krční páteře, bederní oblasti, migrény. 
  8. Cvičení jógy mi zabere moc času, který nemám - Ruku na srdce, kolik z Vás si v průběhu dne alespoň jednou nepustí na 10 minut počítač? Kolik z Vás si na 10 minut nesedne a nepřečte časopis? Neříkám, ať se těchto činností vzdáte, ale pokud máte čas na ně, tak se najde i 10 minut času na jógu. I těch pár minut věnovaných cvičení, se na Vašem těle projeví! 
  9. Jógu cvičí jen „divní" lidé - Možná se tomuto bodu smějete, ale i já jsem si to kdysi myslela. Úzce to souvisí právě s onou nedůvěrou v nové věci. Na józe se s novými věcmi setkáte hned na první hodině, najednou máte zpívat nějaká slova, nedejbože Haré krišna, máte hluboce a plynule dýchat a v neposlední řadě meditovat při relaxaci. Plno nových podnětů přímo vybízejících k odsouzení a k vytvoření domněnky, že všichni ti lidé, co se do těchto aktivit angažují, musejí být zákonitě magoři. Co bych k tomuto řekla. Pokud jsem divná, protože cvičím jógu, ráda zpívám mantry, medituji a provádím dechová cvičení, tak budiž, nejspíš tomu tak bude. Ale co vlastně znamená být normální? Pro mnohé pouze to, že se ostatní lidé chovají jako oni. Pokud se chovají jinak, jsou nenormální a divní. Z toho jednoznačně vyplývá: Jsem divná, pokud se nechovám jako jiní lidé. A to, moji milí, budu raději TA DIVNÁ:)

Namaste, Petra

Žádné komentáře:

Okomentovat