16. května 2016

O tom, že odpočívat je dar...

Dnes mám pro Vás opět článek, který by se dal popsat jako střípky z mého života posledních dní. Závěrečné zkoušky v kurzu se blíží a já už pomalinku a jistě začínám studijně šílet. Navíc minulý týden byl jeden velký děs běs. Dostihla mě pracovní únava a tak jsem se na začátku minulého týdne, dalo by se říci, zdravotně rozsypala. Díky tomu (záměrně píšu díky, protože jsem svému tělu neskutečně vděčná, že mi vždy ukáže, že je něco špatně) jsem byla nucena prostě zpomalit, nechat pár věcí ležet stranou a jen odpočívat. A to je pro někoho jako já, kdo má občas pocit, že den nemá dost hodin, zásadní zlom a změna. 
Únava na jógamatce, únava po práci...a místa kde hledám ztracenou energii

Už od střední školy jsem zvyklá neustále něco dělat, být v nějaké činnosti bez odpočinku, odbývat sama sebe. Byla a jsem stále zaměřená na výkon, že něco musím dotáhnout do konce, že je třeba něco dělat, že není dobré odpočívat, protože to dělají jen lenoši. Uvědomila jsem si, že už deset let v kuse v tomto období v roce studuji. Ne každý rok to samé, ale prostě se učím:D Někdy se do toho tak zamotám, že už si z toho sama nemůžu pomoci a pak přichází na řadu moje tělo, které mi důrazně řekne:„Hele, uber trochu, ano?". Bohužel ne vždy ho poslechnu a pak skončím většinou nemocná (viz. má podovolenková nemoc). Někdy se mi ale stane, že mě něco (nebo někdo:) osvítí a já na varovná znamení zareaguji včas a skutečně zpomalím. Dopřeji si třeba celé odpoledne nicnedělání, masáž, odpočinek s knížkou a nebo pohodičku na zahrádce. Energie se obnoví, je zpět jasnější úsudek, tělo se dá do pořádku a najednou to zase jde. V předchozích měsících se mi na sebe podařilo opět naházet neuvěřitelné kvantum věcí, které je třeba udělat a tak se moje zásobárna energie začala pomalu a jistě vybíjet. Poslední zbytky se vybily minulý týden a já už jsem od úterý cítila, že jsem jakoby mimo svět. Bylo třeba se nahodit a tak jsem zařadila své staré osvědčení triky: jógu, meditaci, odpolední odpočinek s filmy, čaj a spánek. V pátek jsem pak prospala celé odpoledne až do sobotního oběda. Skoro 17 hodin! Vau! To se mi už dlouho nestalo, takže jsem asi potřebovala opravdu velký restart.
Proto Vás moc prosím, poslouchejte svoje tělo. Vnímejte ho a když Vám bude naznačovat, že je třeba odpočívat (celková únava, rozmrzelost, bolest hlavy nebo migréna, zažívací potíže, světloplachost apod.), poslechněte jeho volání a fakt si odpočiňte! Jděte spát dřív, neusínejte u televize, zkuste si uvěřit čaj z bylinek  nebo zkuste zajít ke kadeřnici, na masáž, kosmetiku, do kina...udělejte cokoliv, o čem víte, že Vás nabije energií a zrelaxuje Vaše tělo i mysl. 

Zdroj: Pixabay.com
Relax a odpočinek jsou velice důležité věci, na které často zapomínám. Je toho tolik, co by člověk chtěl stíhat a dělat. Nicméně význam odpočinku pro náš život nelze opomíjet. Jen pokud odpočíváme, mohou k nám chodit kreativní nápady a myšlenky, můžeme reagovat bystře a s nadhledem, nerozhodí nás maličkosti a celkově zůstáváme ve větší psychické pohodě. Ne nadarmo se říká, že nejlepší nápady se rodí na dovolené:) Tam jsou mysl i tělo v absolutní harmonii, nemusí dělat nic co nechtějí. Bez starostí a povinností z práce, si najednou člověk dovede lépe dovolit odpočívat a dělat pouze to, co ho baví. Zkusme si zřídit takovou malou dovolenou, alespoň jednou týdně. Dovolme si odpočívat, nic nedělat, nespěchat. Tělo i mysl nám za to bude vděčná.

PS: A co se zanedbanými povinnostmi? Nebojte se, oni Vám nikam neutečou. Nic se nestane, když necháte v dřezu nádobí 2 dny, neutřete prach nebo nevysajete. Prioritou jste Vy a to, jak se cítíte. Na tom není nic sobeckého nebo nezodpovědného. A abych Vás uklidnila, tak z mojí vlastní zkušenosti z minulého týdne - v neděli jsem všechno, co jsem cca 3 dny zanedbávala, dohnala v polovičním čase:) S odpočinutým tělem a myslí jde všechno lépe a rychleji! Odzkoušeno!:)

Umíte odpočívat nebo jste taky jako já v jednom kole? A pokud ano, dovolíte si někdy odpočívat? Jak?:) Napište mi Váš osvědčený recept na odpočinek! 

Mějte krásný den, 
Vaše P. 

15 komentářů:

  1. U prvních dvou třetin článku jsem měla pocit, že jsem je psala já. Mám to vážně taky úplně stejně. Taky si nechci připadat jako lenoch, jsem zaměřená hlavně na výkon a pokud nepadám dost na hubu, nemám pocit dobře odvedené práce. A též je pro mě tohle období už minimálně deset let tradičně studijní.

    Moje tělo a hlavně moje zdraví a imunita jsou velcí držáci. A já na to dost hřeším. V poslední době se mi ale taky dobíjejí baterky a dostávám už (i pro mě) jasné signály, že je na čase ubrat, ideálně úplně se zastavit, nadechnout se a tu energii dobít. Na to ale nebude stačit jeden víkend v posteli, ani týden na horách.
    Ale dovolím si dát si pauzu. Bez výčitek. A moc se na to těším.

    Proto jsem taky začala s jógou (tak jsem taky našla tvůj blog :). Jde to velmi pomalu, a bude to dlouhá cesta, nejspíš celoživotní. Ale mám z toho velkou radost.

    Díky za inspiraci.

    Z.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je super vědět, že někdo to má podobně, nebo stejně:) jóga je cesta na celý život, pořád je co se učit. Jak dlouho už děláš jógu?
      Moc děkuji za komentář:) P.

      Vymazat
    2. Jógu dělám jen krátce. Mám za sebou pár desítek lekcí s lektorkou a 30denní yoga challange na youtube.
      Dlouho jsme běhala (ještě dávno před tím než se okolo ztrhlo to davové šílenství), a to je teda taky super. Ale začala jsem pociťovat potřebu být víc v kontaktu sama se sebou, což mi to běhání až tolik neumožňovalo.
      V józe se mi v tomhle zatím daří. :)

      Na druhou stranu, zatímco na běh mám tak nějak talent, u jógy je to přesně naopak. Jsem od přírody ne úplně ohebná, navíc za ty roky kdy jsem zanedbávala potréninkový strečink jsem hodně zkrácená, tak je každá hodina boj s vlastním egem a studem před ostatními. Z.

      Vymazat
    3. Běhání je skvělé! Minulý rok jsem taky začala, ale přes zimu jsem přestala, teď bych se k tomu zase ráda vrátila, čistí to výborně myšlenky:) dokonce jsem v minulém roce odběhala tři závody, což pro mě bylo velké vítězství:)

      S jógou to nikdo nemá jednoduché, pokud před tím nedělal x let gymnastiku nebo tanec:) sama o překonávání vlastního ega vím své:) teď jsem o tom psala zrovna na yogapoint.cz článek :)

      Vymazat
    4. Jéé, to bych si ráda přečetla. Můžu poprosit o link? ;)

      Vymazat
    5. Jasně, je to tady:) http://www.yogapoint.cz/joga/filozofie-jogy/neublizovat-sam-sobe-princip-ahimsy-v-jogove-praxi/
      😊P.

      Vymazat
  2. Někdy, když už jsem opravdu psychicky i fyzicky na dně, tak si lehnu, vybrečím se a hned je mi lépe. Také si třeba uvařím čaj a zapnu si film, nebo si čtu knihu, zacvičím si jógu, poslouchám hudbu, jdu se projít apod. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeeee! Vybreční je skvělé! Omlouvám, se že to tak nadšeně píšu, ale pláč je obrovské vyplavení emocí a pocitů a je to úžasná očistná technika! Mimochodem trátak (meditace pohledem do plamene svíčky) pracuje právě s pročišťováním slzných kanálků, člověk kouká do svíčky, brečí a odplavuje z těla spoustu škodlivin, negací, jedů...:) moc hezky relaxujete a odpočíváte:)

      Vymazat
  3. Řekl bych, že jsem většinou taky v jednom kole, poněvadž mám náročnou práci. Když nepracuji, snažím se dělat něco užitečného. Třeba teď se učím na nějaké přijímačky. I když se asi nedostanu, aspoň to zkouším. Na druhou stranu nejsem ženská, takže prakticky nevařím a uklízím jen v případě absolutní nutnosti. Tím pádem mám proti většině přítomných hafo času :-)

    Řekl bych, že odpočívat celkem umím. Když nepočítám jógu, tak chodím pěšky z redakce a do redakce, což je relaxace. Taky běhám, hodně čtu a hodně jezdím vlakem, což je pro mě velký odpočinek. V poslední době se ale ve vlaku snažím učit. Občas hraju Heroes of Might and Magic (většinou fosilní dbvojku) a poslouchám u toho hudbu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc mě pobavila jízda vlakem jako relax:) ale ano, máte pravdu, taky mám ráda cestování vlakem, jezdila jsem dlouhou dobu z Ostravy do Prahy a vždycky jsem sit jízdu užívala (od dob regiojetu:) A Heroes je snad oblíbená hra všech chlapů :D můj manžel ji tyk hraje, tu starou, trojku :D a hudbu má u toho taky puštěnou:) hezká náhoda :)

      Vymazat
    2. Podle mě jsou Heroes právě i pro holky, poněvadž se v nich nachází spousta artefaktů a vydělávají se tam peníze. Ženské jsou materialistické a hrabivé, takže je to baví.

      Vymazat
    3. Tak to jste mne pobavil:D je pravda, že jsem je kdysi také hrávala, ale můj důvod byl víc prozaický:) V jednom z hradů byli jednorožci, což bylo super <3 :D

      Vymazat
  4. Odpovědi
    1. Jasně, máte pravdu, i draci tam byli a v jednom hradě s jednorožci!😜 Hrála jsem za ně pokaždé😄

      Vymazat
    2. To byl takovej ten dřevěnej. Pamatuju si, že trpaslíci měli na kopci budku, která každý týden úročila peníze deseti procenty. Hrál jsem za něj hlavně kvůli tomu. Potřeboval bych tu službu i na normálním účtě. Asi se zas na čas vrátím k trojce.

      Vymazat